Pengikut

Jumlah Paparan Halaman

my day....

Daisypath Happy Birthday tickers

Jumaat, Jun 15

Bila terlalu mengejar impian orang lain...



hidup ni tak seindah apa yang kita rancang sebenarnya..kerana sebaik-baik perancang adalah dari Allah s.w.t. liku-liku hidup yang aku tempuh mula terserlah perit payahnya. aku kini dalam dilema...aku sendiri tak faham apa yang aku sedang kejar sekarang...sedangkan impian sebenar aku masih belum aku genggam sepenuhnya...apa yang pasti, sekarang aku sudah 'terikat' dengan satu tanggungjawab yang aku sendiri tak sangka akan membuatkan aku berada dalam keadaan bermasalah dan semakin murung...aku dapat lihat, 'ikatan' ini seperti sukar dirungkai...apatah lagi ia membabitkan orang lain...sebenarnya aku benci bila berada dalam keadaan seperti sekarang...gara-gara situasi ini, tugasan aku yang bermula hampir 5 bulan dahulu terganggu...gara2 situasi ini, aku menjadi sedikit pendiam dengan ahli keluarga aku...gara-gara situasi ini, aku kuat memendam rasa sakit dalam jiwa...gara-gara situasi ini...aku menjadi semakin lemah dan rasa semakin rendah diri...janji yang dicipta pada awal dulu semakin lama semakin bercambah menjadi janji baru...paling memeritkan apabila janji tersebut seperti memakan diri orang yang diberi janji tersebut....tolonglah jangan berjanji jika menyeksa diri orang lain...letakkan diri di tempat orang yang terasa itu..apa perasan dia? sakit kan...? pedih kan...? terluka kan...? aku juga seperti manusia dan insan-insan lain...punyai impian sendiri yang sudah lama tersimpan...tapi kini aku mulai sedar..yang aku sebenarnya bukan mengejar impian aku...aku sebenarnya sedang menolong mengejar impian insan lain..sedangkan impian aku semakin tertangguh....di mana hak aku dalam perkara ini? bolehkah aku membuat satu keputusan untuk masa depan aku sendiri dalam keadaan aku 'terikat' macam ni? dah lama aku fikirkan perkara ini....aku benci bila melakukan sesuatu perkara dalam kedaan terpaksa dan DIPAKSA....itu satu pantang dalam hidup aku...aku rela hidup seperti sebelum ini...hidup dalam tohmahan orang yang tak tahu berfikir jauh daripada hidup dalam bermasaalah dan memikul beban yang diri sendiri tak mampu....sekurang2nya aku punyai keluarag(mak,abah,abang2 dan kakak) yang memahami...sekarang, aku menjadi semakin pendiam...aku dapat kesan garis2 resah pada wajah kaum keluarga bila sedar aku berada dalam keadaan bermasaalah,walaupun aku LANGSUNG tidak membicarakan apa yang sedang aku rasa semenjak aku 'terikat' ini....dari situ menandakan mereka tidak 'restu' dengan tanggungjawab yang sedang aku pikul sekarang ni...tapi, mereka hanya diam..langsung tidak berkutik...hanya berbicara dari dalam mata...aku juga tidak selesa dengan respon ini...mereka keluarga aku...apa yang perlu dilakukan dalam hidup ini, perlu di dahulukan dengan restu keluarga terutama mak dan abah dahalu...tapi...bila aku memikirkan perasaan seorang lagi insan, aku tidak sampai hati untuk menyampaikan rasa tidak setuju keluiargaku tentang perkara ini....aku bimbang dia akan bermasalah...aku bimbang jika situasi ini akan memutuskan hubungan sillaturrahim, bermasam muka, saling bermusuhan.....tapi, aku juga tak sanggup nak seksa hidup aku dalam keadaan yang aku sendiri benci....aku juga punyai pilihan dalam menikmati hidup...aku juga punyai impian untuk dicapai..aku juga punyai hati untuk dijaga....aku lebih menjaga hati orang lain drpda hati sendiri...jadi, siapa yang menjaga hati aku sekarang ni??? syukur alhamdulillah, aku masih ada Allah dalam hati aku..DIA memelihara hati aku....aku sebenarnya sedang membawa diri ke fasa baru dalam kehidupan seorang muslim...namun, Allah itu maha berkuasa...dia menguji tahap kekuatan iman aku dengan menurunkan pelbagai masalah...aku sedar akan keadaan itu....tapi macam mana kalau masaalah 'ikatan' ini telah menjarakkan hubungan aku dengan Allah???aku kena bertahan juga ke? jika sebelum aku 'terikat' macam ni, alhamdulillah...hubungan aku dengan Allah semakin baik..sebab aku tidak terlalu memikirkan hal dunia...tapi sekarang...hal dunia ini yang membuatkan aku bergerak jauh dari Pencipta....


Ya Allah..berikan aku jalan keluar dalam perkara ini....jadikan jalan keluar ini jalan yang baik dan tidak memutuskan hubungan antara manusia...dan jadikanlah jalan keluar ini sebagai permulaan pintu rezeki kami berdua..AMIN!

Tiada ulasan: